mandag den 27. december 2010

Ris ala mande....

Ris ala mande ...

Jeg laver altid Ris ala manden, d. 23.

3 dl grød ris
3 dl koldt vand
2 spsk sukker ( ca 25 g )
1 vanilie stang
1 L sødmælk
½ l piskefløde + 1/4 l piskefløde
Julesnaps
2 tsk vanilliesukker
200 g smuttede hakket mandler

Først flækkes vanilliestangen, kornene tages ud og gemmes. Stangen skæres i 4 stykker.
Vand, grødris og vanilliestang hældes i gryden, koges ca 10 min under omrøring. I løbet af de næste 10 min hældes 1 L sødmælk på, under omrøring.
Så skrues der ned, hos os på 3, og grøden passer sig selv underlåg i 40 min.
Røre nok forsigtigt i den, 2-3 gange i løbet af de 40 min.



Grød...

Imens at grøden koger - smuttes og hakkes mandlerne. Husk at tage et par store flotte fra ...

Grøden skal være helt afkølet før de hakkede mandler rørs i.
Den ½ l piskefløde piskes stiv, så man kan vende skålen på hovedt uden det glider ud.

Med mandler,og vanilliekorn..
Flødeskummet røres i, sammen med vanilliesukkert og snaps....... efter smag og behag...

Færdig.......... Kommer på køl... Og dagen efter piske den 1/4 L piskefløde helt stift og vendes i.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver glad for et lille ord ...